Jak powstała pierwsza parowa lokomotywa?
Rozwój brytyjskich kolei rozpoczął się od wykorzystania wozów ciągniętych przez konie po drewnianych torach do transportu żelaza i węgla nad rzeki w celu eksportu statkami. Na początku XIX wieku drewniane tory zaczęto zastępować mocniejszymi żelaznymi szynami, które mogły utrzymać ciężar maszyn. Maszyny wykorzystujące siłę pary do pchania, podnoszenia lub ciągnięcia były już używane i nadal się rozwijały. W 1803 roku Robert Trevithick stworzył pierwszą lokomotywę parową, która z powodzeniem poruszała się po żelaznych szynach. George Stephenson, inżynier z Killingworth Colliery w pobliżu Newcastle, połączył i ulepszył najlepsze cechy tych silników, aby stworzyć lokomotywę o nazwie „Active”.
W 1822 roku w pobliżu Durham otwarto kolejkę Hetton Colliery, która jako pierwsza była obsługiwana bez zwierząt. Obsługiwana przez silniki Stephensona, działała wyłącznie na mocy pary. Sukces kolei w Hetton spowodował, że Stephenson został mianowany głównym inżynierem Stockton and Darlington Railway Company, która na mocy aktu parlamentu otrzymała pozwolenie na budowę dwudziestopięciomilowej linii kolejowej łączącej kopalnie w zachodnim Durham z rzeką Tees w Stockton. Linia została otwarta 27 września 1825 roku, nosząc nazwę Locomotion No.1. Lokomotywa ta ciągnęła nie tylko wagony załadowane węglem i mąką, ale także specjalnie skonstruowany wagon pasażerski. Linia Stockton and Darlington była pierwszą na świecie koleją przewożącą pasażerów, a sam Stephenson obsługiwał lokomotywę w dniu otwarcia. Wczesne lokomotywy były zawodne; w 1828 roku maszynista lokomotywy nr 1 zginął, gdy wybuchł kocioł. Inżynierowie rywalizowali o udoskonalenie konstrukcji lokomotywy, a w miarę postępu prac Locomotion No.1. stawała się przestarzała. Stare konstrukcje lokomotyw możesz zobaczyć w skansenie w Karsznicach. Informacje tutaj: https://zdunska24.pl/zobacz-niesamowity-skansen-lokomotyw-w-karsznicach
Rocket, opracowany przez syna George’a Stephensona, Roberta, i pomyślnie przetestowany w 1829 r., wyznaczył standardy projektowania lokomotyw. Rozwój kolei Innowacje w konstrukcji lokomotyw były wspierane przez prywatnych inwestorów zainteresowanych rozwojem kolei napędzanych parą, którzy zobaczyli, że linia Stockton and Darlington Railway nie tylko zdołała obniżyć koszty transportu węgla, ale także podniosła dochody. Dziesiątki tysięcy ludzi korzystało z tej nowej, publicznej kolei: za opłatą członkowie społeczeństwa mogli przewozić towary, a firmy przewozowe płaciły za kursowanie konnych powozów wzdłuż linii.
Linia została przedłużona do Middlesbrough, a w 1833 roku kolej zaczęła być całkowicie napędzana parą. Dzięki sukcesowi Stockton and Darlington Railway oraz zapotrzebowaniu Wielkiej Brytanii na lepszy transport, w latach 50. XIX wieku powstała krajowa sieć prywatnych kolei publicznych.