Skip to content
Polinka.pl – Kolej na kolej! Wszystko o transporcie kolejowym!

Polinka.pl – Kolej na kolej! Wszystko o transporcie kolejowym!

Primary Menu
  • Strona główna
  • Ciekawostki
  • Porady
  • Media
  • Wiadomości
  • Pozostałe
  • Wszystkie
  • Redakacja
  • Ciekawostki
  • Kolej

Ewolucja pociągów

admin 3 lata temu

Historia mówi, że pierwsza lokomotywa parowa została zbudowana przez Richarda Trevithicka w 1804 roku. Maszyna ta miała jednak problemy, ponieważ poruszała się na żeliwnych szynach, które były absolutnie niewystarczające dla jej masy.

Dopiero w 1825 roku George Stephenson, brytyjski inżynier mechanik, skonstruował pierwszą niezawodną lokomotywę parową, która stała się podstawą do budowy pierwszej na świecie publicznej linii kolejowej cargo z wykorzystaniem parowozów (Stockton-Darlington) oraz pierwszej linii kolejowej z przewozami pasażerskimi pięć lat później, w której zastosowano parowozy (Canterbury-Withstable).

Para wodna była wówczas pierwszym systemem trakcyjnym. Dzięki spalaniu drewna lub węgla w kotle, woda była podgrzewana, a para wodna powstała w wyniku wrzenia wody wytwarzała ciśnienie i wprawiała w ruch tłoki. Pociągi te były logistycznie nieprzyjazne dla środowiska ze względu na duże zapotrzebowanie na paliwo i wodę.

Chociaż na świecie wciąż można spotkać pociągi napędzane parą, jest to jednak bardziej jako ukłon w stronę nostalgii i historii, technologia ta ustąpiła miejsca systemowi trakcji spalinowej, czyli takiej, która wykorzystuje energię wytwarzaną przez spalinowy silnik wysokoprężny, na ogół dwu- lub czterosuwowy. Jego wynalazcą był niemiecki inżynier mechanik Rudolf Christian Karl Diesel w 1898 roku, stąd jego nazwa. Interesuje Cię historia kolejnictwa? Sprawdź Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie!

Później pojawiły się lokomotywy spalinowo-elektryczne. W tym przypadku diesel jest generatorem prądu napędzającym bardziej wydajny silnik elektryczny. Problem z dieslem polega na regulacji silnika. Jego rozruch musi odbywać się poprzez skrzynię biegów, aby utrzymać obroty, natomiast silnik elektryczny może wystartować od zera, aby przenieść cały moment obrotowy i pojazd od początku.

Ewolucja pociągów

Następnie pojawiły się pociągi elektryczne, co wymagało zainstalowania kabli elektrycznych na całej długości trasy. Instalacja ta jest znana jako sieć trakcyjna i jest połączona z silnikiem poprzez rodzaj przełącznika zwanego pantografem. Ale zdarzają się też przypadki, że prąd pobierany jest z samego toru, gdzie wymagana jest przynajmniej jedna szyna zelektryfikowana.

Ograniczenie z zaopatrzeniem w energię elektryczną występuje w tych krajach i miastach, w których występują trudności w produkcji energii, lub w miejscach bardzo odległych i niezaludnionych, gdzie w pobliżu tras nie ma stacji transformatorowych.

Od wielu lat trwają również prace nad ogniwami wodorowymi do zasilania silnika elektrycznego. Ograniczeniem jest to, że proces pozyskiwania wodoru z wody jest dość kosztowny, a wodór jest bardzo lotnym gazem, co czyni jego przechowywanie nieco skomplikowanym. Przydatną rzeczą byłoby przekształcenie wody w wodór. Przyszłością będzie utworzenie ogniwa, które zamienia wodę w wodór, w spalaniu, które pozwala na recykling wody.

Continue Reading

Poprzedni: Fakty na temat pociągów
Kolejny: Czym zajmuje się maszynista kolejowy?

Przeczytaj również

Jak powstała pierwsza parowa lokomotywa?
  • Kolej

Jak powstała pierwsza parowa lokomotywa?

admin 2 lata temu
Pendolino – wygodna podróż koleją na wyciągnięcie ręki
  • Kolej

Pendolino – wygodna podróż koleją na wyciągnięcie ręki

admin 2 lata temu
9 ciekawostek na temat systemów metra
  • Ciekawostki

9 ciekawostek na temat systemów metra

admin 3 lata temu
Czym zajmuje się maszynista kolejowy?
  • Kolej
  • Wiadomości

Czym zajmuje się maszynista kolejowy?

admin 3 lata temu
Fakty na temat pociągów
  • Ciekawostki
  • Kolej

Fakty na temat pociągów

admin 3 lata temu
Graffiti – sztuka czy wandalizm?
  • Ciekawostki

Graffiti – sztuka czy wandalizm?

admin 4 lata temu
  • Najnowsze
  • Popularne
  • Regulacje celne w transporcie międzynarodowym – co trzeba wiedzieć?
    • Pozostałe

    Regulacje celne w transporcie międzynarodowym – co trzeba wiedzieć?

  • Jak powstała pierwsza parowa lokomotywa?
    • Kolej

    Jak powstała pierwsza parowa lokomotywa?

  • Pendolino – wygodna podróż koleją na wyciągnięcie ręki
    • Kolej

    Pendolino – wygodna podróż koleją na wyciągnięcie ręki

  • 9 ciekawostek na temat systemów metra
    • Ciekawostki

    9 ciekawostek na temat systemów metra

  • Czym zajmuje się maszynista kolejowy?
    • Kolej
    • Wiadomości

    Czym zajmuje się maszynista kolejowy?

  • Regulacje celne w transporcie międzynarodowym – co trzeba wiedzieć?
    • Pozostałe

    Regulacje celne w transporcie międzynarodowym – co trzeba wiedzieć?

  • Kolej transsyberyjska i Orient Express
    • Ciekawostki

    Kolej transsyberyjska i Orient Express

  • Podróż pociągiem z dzieckiem – czy to męka i stres?
    • Porady

    Podróż pociągiem z dzieckiem – czy to męka i stres?

  • Krótka charakterystyka filmu „Ekspres polarny”
    • Ciekawostki
    • Media

    Krótka charakterystyka filmu „Ekspres polarny”

  • Ciekawostki na temat pociągów
    • Ciekawostki

    Ciekawostki na temat pociągów

Polecamy

Regulacje celne w transporcie międzynarodowym – co trzeba wiedzieć?
  • Pozostałe

Regulacje celne w transporcie międzynarodowym – co trzeba wiedzieć?

admin 2 miesiące temu
Jak powstała pierwsza parowa lokomotywa?
  • Kolej

Jak powstała pierwsza parowa lokomotywa?

admin 2 lata temu
Pendolino – wygodna podróż koleją na wyciągnięcie ręki
  • Kolej

Pendolino – wygodna podróż koleją na wyciągnięcie ręki

admin 2 lata temu
9 ciekawostek na temat systemów metra
  • Ciekawostki

9 ciekawostek na temat systemów metra

admin 3 lata temu
Czym zajmuje się maszynista kolejowy?
  • Kolej
  • Wiadomości

Czym zajmuje się maszynista kolejowy?

admin 3 lata temu
Copyright © All rights reserved. | Magnitude by AF themes.